|
De transcriptie loopt door tot en met de eerste alinea van bladzijde 140. |
Bijlage Het tweede deel van het tweede boek der "Mathematische Oeffeningen" is een bijlage. Zeven werkstukken worden uitgewerkt. Ze zijn van een totaal ander karakter dan die van het eerste deel. Daar wordt het voorschrift van meetkundige constructies gegeven en wordt de juistheid ervan wiskundig bewezen. Hier worden voorschriften gegeven van basale landmeetkundige handelingen op het veld zonder enig bewijs. Het taalgebruik is heel wiskundig. Het lijkt erop dat Frans van Schooten met een omhaal van woorden probeert uit te leggen dat basale handelingen op het veld wiskundig gezien correct zijn.
Byvoegsel der Simpele Meet-konstige werck-stucken. In onderstaande tabel staan de zeven werkstukken. De linkerkolom verwijst naar de toelichting op deze webpagina. De rechterkolom verwijst naar de webpagina's waar de werkstukken staan beschreven. ToelichtingWe leggen pen, potlood en liniaal neer, bergen het papier op en gaan naar buiten. Alle opdrachten spelen zich af op het veld. Punten worden gemarkeerd door stokken. De stokken geven we een naam: A, B, C etc. Een lijn is de rechte tussen twee stokken. Een bestaande lijn verlengenOpdracht is om in het verlengde van twee stokken A en B twee stokken C en D te plaatsen die in één rechte lijn ABCD liggen . Een punt op een bestaande lijn vindenOpdracht is om tussen twee stokken A en B een derde stok D te plaatsen die op lijn AB ligt. Het snijpunt vinden van twee lijnenOpdracht is het snijpunt E te vinden van de lijn met stokken A en B en de lijn met stokken C en D. Opmeten van de lengte van een lijnstukOpdracht is om de afstand tussen twee stokken A en B op te meten. Ergens een lijnstuk maken dat net zo lang is als een ander lijnstukOpdracht is om stok D zodanig te plaatsen tussen of voorbij de stokken A en E opdat de afstand tussen de stokken B en C gelijk is aan de afstand tussen de stokken B en C. Lijnstuk AB verlengen met de lengte van een ander lijnstukLijnstuk AB inkorten tot een lijnstuk met dezelfde als lengte als een ander lijnstukI Voorstel Opdracht is om in het veld een lijnstuk te verlengen zo ver als nodig is. Inleiding
De stokken A en B staan stevig in de grond.
|
